Visie
Door mijn jarenlange werkzaamheden binnen de kinderopvang heb ik een duidelijke persoonlijke visie ontwikkeld. Naast rust reinheid en regelmaat hechten wij veel waarde aan de woorden: respect, ruimte, reflectie en resultaat.
Omdat ieder kind uniek is vinden wij het bij Het Kuikentje belangrijk dat een kind in zijn eigen tempo mag ontwikkelen. Respect, voor het kind maar ook voor de ouders. Dit door vertrouwen te winnen, flexibel te zijn en open te staan voor zowel de eigenheid van het kind als de ouders. Op deze manier willen wij streven naar een relatie waarin het kind centraal staat.
Normen en waarden hebben voor ons als belangrijkste doel dat wederzijds vertrouwen, de sfeer en het gevoel de basis zijn om met elkaar om te gaan. Het belangrijkste doel wat wij willen bereiken is zoals wij dit noemen ‘het zuchtje van genoegen’.
‘Het zuchtje van genoegen’ bij kinderen, ouders en collega’s;
- - Maakt dat de vertrouwensrelatie voor het kind kan groeien
- - Maakt dat de ouder met een prettig gevoel naar het werk gaat
- - Maakt dat de samenwerking onderling goed is
De doelstelling van "Het Kuikentje" is om kinderen een vertrouwde en landelijke plek te bieden, waar zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Dit komt naar voren door kinderen veel buiten te laten spelen, vertrouwd te maken met dieren en de verzorging daarvan, daarnaast worden kinderen bewust betrokken bij het opkweken van groenten en fruit.
Er is hierbij bewust gekozen voor kleinschaligheid, waardoor er voldoende mogelijkheden zijn om op de individuele behoeften van kinderen in te kunnen gaan en zo een juiste vertrouwensband op te bouwen.
Onze visie en pedagogische uitgangspunten zijn afgeleid van de Hongaarse pedagoog en kinderarts Emmi Pikler. Haar benadering kenmerkt zich door twee principes:
- - Respect voor de behoefte aan een stabiele persoonlijke band
- - Respect voor de zelfstandige activiteiten van het kind
- - Bewust respectvol omgaan met de autonomie van het kind
- - Het kind zoveel mogelijk de ruimte en de middelen aanbieden, zodat hij of zij uit zichzelf gaat ontdekken
- - Het kind krijgt de kans in zijn/haar eigen tempo te leren bewegen, onderzoeken en spelen
- - Zorgmomenten zijn gestructureerd en er is steeds communicatie tussen kind en verzorger
(Emmi Pikler)